Monday, January 17, 2011

jiwa aku lemah.. mana roh islamku..

 Memang Allah jadikan jiwa manusia lemah supaya aku memerlukan persandaran untuk aku sandarkan harapanku dan seluruh kepergantungan. Kadang-kadang persandaran ku tidak pada tempatnya maka jiwa ku selalu lemah dan sunyi....aku sebenarnya silap..thanks Allah kerana membuka hatiku untuk lihat kelemahan aku ni..Alahamdulilah

aku adalah diriku sendiri. Kekuatan ku tidak akan tertingkat melainkan aku berusaha untuk meningkatkannya. aku juga tidak ada banyak masa untuk berlengah-lengah atau memanjangkan angan-angan. aku akan lakukan apa mampu dengan terbaik. Semakin aku lakukan yang terbaik apa yang aku mampu maka kemampuan aku akan bertambah. InsyaAllah, kekuatan aku akan bertambah seiring dengan doa dan taubat aku bukan dengan keluhan dan rasa lemah aku. Jika aku rasa lemah maka panjangkan munajat aku dan lazimkan taubat dan istighfar, bukalah lembaran-lembaran Al Quran dan selusurilah kehidupan Rasulullah SAW dan para sahabat RA disana ada penyubur jiwa dan sumber kekuatan jiwa. Jika aku rasa kecewa dan ingin menangis maka aku akan menangislah dalam doa aku atau dalam sujudku.aku sandarkan jiwa pada yang Maha Kuat lalu ,Insya'Allah kekuatan akan menguasai diri . Jika jiwa aku masih berlengah maka aku hukumlah ia dengan puasa atau beberapa lembaran al Quran bukan dengan cercaan dan ejekan hingga jiwa ku semakin lemah dan berlengah...Ini yang aku belajar dari rentetan jiwaku lemah..

No comments:

Post a Comment