Monday, December 13, 2010

Catatan hatiku sebagai Muslimah yang kurang baik....

Catatanku bukanlah catatan yang islami
Catatanku hanya sebagian realitas perjalanan waktuku dalam meraih kelurusan
Aku mengakui kekerdilan akhlaqku, juga kepengecutanku yang tak jua mampu meluruskan syariat dalam keseharian secara kaffah,
Aqidahku tak semurni mukmin dan mukminah sejati,
Aku ibarat membangun sebuah bangunan dalam perspektif sederhana namun menyulitkan diri dengan bias-bias dosa.yang selalu berulang.
Allahu Rabbul ‘izzati kemana hati ini kutautkan jika bukan kepadaMU

Malam semakin resah menjalari sisa kantuk yang tertahan,
masih terpekur menerawang langit-langit kamarku yang tak berselambu rindu.

Tuhan ajak aku berjalan beriring manakala syiarmu ku kibarkan
Ajak aku berdiri menantang manakala kesombongan memijak ruang ruhaniah
Jiwaku terbengkalai nafsu dunia yang salah ku tempatkan didalam hati.
Dan Ia rosak tercabik kefanaan fatamorgana, sebagaimana orang-orang fasik yang menyaksikan kesia-siaan cahaya harapan semu di gurun sahara.
Atau orang-orang kafir yang tidak dikehendaki oleh Engkau atas cahayaMu, sehingga ia seperti perumpamaan tenggelam di dasar laut yang gelap dan di atasnya terdapat langit pekat berlapis-lapis.

Hamba hanya wanita akhir zaman yang Ammah,
Kembalikan hamba kepada TarbiyahMu yang maha Luas dengan Al Qur’anul karim
Ajari aku menghormati kekasihMU  Nabi Muhammad SAW dan menjadikan beliau sebaik-baik tauladan ila yaumil akhir, serta mencontohi para isteri beliau
Ajari kami bertawasul kepada orang-orang terdahulu yang Kau percayai mendapat karomahMU

Kuatkanlah tekadku untuk mengulurkan jilbab sampai kedada
Di tengah orang-orang yang memandang sebelah mata kepada wanita-wanita berjubah
Kaitkanlah hatiku erat-erat kepada muslimah-muslimah yang mencintai Ta’lim
Sirami jiwaku dengan tetes-tetes embun di ahad pagi,
aku datang ya Rabb, izinkanlah pribadi yang lemah ini menjadi mujahidah tangguh, tak lekang di telan masa, tak gentar dihadang badai,

aku hanya ingin kembali dan menyempurnakan diri di hadapanMU.
aku ingin kembali kepadaMu dalam keadaan putih bersih seperti kapas..
tolong aku Ya Khaliq.... 
tolong aku dalam melangkah hari2ku dgn penuh semangat berjihad melawan nafsu fana ini..

tenang dan lapangkan hati ini.... setenang awan birumu...
aku mahu kembali kedapaMU YA ALLAH....

copyby:RinaHjPuteh...

No comments:

Post a Comment